
Privat forbruk
Status
Privat forbruk i Midt-Norge har fått et markant løft denne høsten Det er gode nyheter for deg som jobber eller driver bedrift innen varehandel. Etter flere år med forsiktighet ser vi nå at folk flest åpner lommeboka for varer og opplevelser som gir litt ekstra glede i hverdagen.
Privat forbruk har utviklet seg nokså labert i 2025, helt fram til i høst. Nå ser vi effekten av to rentekutt på kort tid. I september økte vi forbruket med 6,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Ferske tall viser at veksten i kjøp av reiser, restaurantbesøk, sportsutstyr og elektronikk – nå er tilbake på nivåene vi så før pandemien. For deg som er i bransjen betyr dette at markedet for impulskjøp og opplevelser er i ferd med å våkne til liv igjen. Undersøkelsen viser også at flere opplever bedre økonomi, og at forventningene til egen økonomi er stabile. For de som sier de er bekymret for egen økonomi, er det flest som oppgir økte priser på dagligvarer som årsak.
Denne innsikten bygger på anonymiserte og aggregerte transaksjonsdata fra bankens egne kunder samt en bred forbrukerundersøkelse gjennomført av Sentio Research. Det gir deg et solid grunnlag for å forstå hva folk faktisk gjør – og hva de sier at de gjør.
Når privat forbruk reagerer så raskt på rentekutt, er det lurt å følge med på makroendringer og være klar til å tilpasse kampanjer, sortiment og markedsføring. For deg som vil ligge i forkant, er dette tidspunktet for å være offensiv og møte kundene der de er – med relevante tilbud og gode opplevelser.

"Det er gledelig at folk i Midt-Norge nå har fått bedre råd, og at privatforbruket øker. Samtidig vil jeg oppfordre alle til å ha et bevisst forhold til egen økonomi – det er lurt å sette opp et budsjett og tenke gjennom hvordan man bruker pengene sine, slik at man kan ta gode valg både for seg selv og familien."
Monica Haftorn Iversen, Konserndirektør Privatmarked – SpareBank 1 SMN
Labert forbruk, men så skjedde det noe i september
Samlet forbruk siste 12 måneder økte med 2,5%. Dette er godt under prisveksten i perioden (3,5%). Årsveksten på samme tid i fjor var på 3,5%, og året før 7,0%. 4,1% vekst i perioden juli – september 2025 sammenlignet med samme periode i fjor.
Men i september isolert økte forbruket med hele 6,9% sammenlignet med september i fjor. Kan ha sammenheng med to rentekutt på kort tid.
Nå er veksten i ikke-nødvendige varer tilbake
I perioden 2022 til 2024 tok vi oss ikke lenger råd til ikke-nødvendige varer. Nå er veksten tilbake til post covid-nivå (2021).
Nødvendige varer består av: Dagligvare og kollektivtransport
Ikke-nødvendige varer består av: Restaurant, underholdning, taxi, sportsutstyr, solarium, spa, reisebyrå, møbler, elektronikk, interiør, hotell, hage, flyreiser, båt, cruise, byggevare.
Kilde: SpareBank 1 SMN. Anonymiserte og aggregerte transaksjoner for våre kunder som har samtykket til at deres data kan benyttes i statistikk
Årsvekst i kortforbruk fordelt på varegrupper
Kraftig comeback for hjem og reise – fra nedgang til vekst.
Kilde: SpareBank 1 SMN. Anonymiserte og aggregerte transaksjoner for våre kunder som har samtykket til at deres data kan benyttes i statistikk